1401-09-30

بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی

بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی

بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی از مطالب پربازدید در فضای مجازی است. یکی از ویژگی‌های بارز فرهنگ ایرانی که همواره در میان تمام کشور‌های جهان شهره بوده، مهمان‌نوازی آن‌ها است. این خصلت تاثیر زیادی در آداب و رسوم و حتی معماری این مرز و بوم داشته است. به‌گونه‌ای که قرن‌ها است یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه ایرانی را اتاق پذیرایی تشکیل می‌دهد. به همین دلیل معماران و سازندگان بناهای مسکونی حساسیت زیادی در ساخت و طراحی آن نشان می‌دهند. این بخش در دوره‌های مختلف و با تغییر سبک معماری، دستخوش تغییراتی شده اما هیچ‌گاه از ارزش و اهمیت آن کاسته نشده است. در این مقاله نخست شرح مختصری در مورد سالن پذیرایی و طراحی آن در کشور‌های مختلف خواهیم داد و در ادامه می‌خوانیم: اتاق پذیرایی چه ابعادی باید داشته باشد؟ نقش نورپردازی در سبک‌های مختلف معماری چه افرادی توانایی اجرای بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی را دارند؟ ملزومات اتاق پذیرایی و نحوه صحیح چیدمان در دوران کرونا 

 طراحی دکوراسیون پذیرایی

 اصولا انسان موجودی اجتماعی است و تمایل زیادی به حضور در جمع هم‌نوعان خود دارد. از این رو رسم مهمانی رفتن و مهمانی دادن در میان تمام مردم دنیا به‌صورت مشترک وجود دارد. علاوه بر ایرانی‌ها که جشن‌ها و مراسم سنتی آن‌ها بهانه‌ای برای دورهمی و برگزاری مهمانی است، مردم بسیاری از کشور‌های دیگر نیز به طرق مختلف دور هم جمع شده و با دعوت دوستان و آشنایان به خانه‌های خود از آن‌ها پذیرایی می‌کنند. اما این عادت در برخی کشور‌ها پرتکرارتر و با تعداد افراد بیشتری انجام می‌شود. به همین دلیل اصولا اندازه اتاق پذیرایی در کشور‌های مختلف به تعداد مهمان‌ها و تجملات مرسوم بین آن‌ها بستگی دارد. گرچه رسم و رسومات مربوط به مهمانی در کشور‌های مختلف متفاوت است، اما در تمام کشور‌ها اجرای بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و حساسیت زیادی در این مورد وجود دارد. البته در مناطقی که اصولا دورهمی‌های کمتری داشته و تعداد مهمان‌ها محدود است، فضای کمتری برای این بخش از خانه در نظر گرفته می‌شود. در کشور ما که اغلب افراد علاقه زیادی به دورهمی با تعداد زیاد مهمان دارند، فضای بیشتری برای این‌کار اختصاص داده و در خانه‌های خود از بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی استفاده می‌کنند. پادشید هوپاد مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز بازسازی دکوراسیون داخلی را در اختیار شما قرار دهد.

متراژ مناسب برای طراحی دکوراسیون پذیرایی

 در خانه‌های سنتی و قدیمی که اتاق‌ها دورتادور حیاط را در بر می‌گرفتند، اصولا بزرگ‌ترین و بهترین اتاق را برای مهمان‌خانه یا همان اتاق پذیرایی اختصاص می‌دادند. در خانه‌های مدرن امروزی نیز اغلب درصد بالایی از مساحت کل بنا را به عنوان اتاق پذیرایی در نظر می‌گیرند و بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی را در آن اجرا می‌کنند. در نقشه‌های استاندارد این فضا در صورت امکان باید حدود ۲۰ تا ۳۵ متر باشد. البته این مقدار بسته به مساحت کل ساختمان می‌تواند متغیر باشد. علاوه بر متراژ، فاکتور‌های دیگری مانند نورگیر بودن، دسترسی به آشپزخانه، هم‌جواری با دیوار‌های صلب، دوری از اتاق خواب‌ها و... نیز نباید از دید معمار‌ها و طراحان داخلی دور بماند. 

نورپردازی طبیعی برای طراحی دکوراسیون پذیرایی

 این روز‌ها نورگیر بودن خانه‌ها یکی از چالش‌های اصلی سازندگان ساختمان‌های مسکونی است. اغلب افراد اهمیت زیادی به وجود نور طبیعی در خانه‌های خود می‌دهند. نور خورشید علاوه بر زیبا و بزرگ‌تر جلوه دادن خانه، تاثیر زیادی در سلامت روح و جسم افراد دارد. علاوه بر این نور طبیعی موجب از بین بردن رطوبت اضافی موجود در خانه و نابودی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا شده و به نظافت و ضدعفونی خانه کمک می‌کند. این امر تاثیر بسزایی در سلامت عمومی افراد خانواده داشته و از ابتلاء آن‌ها به بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند. بنابراین برای دست‌یابی به بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی، بهتر است این بخش از خانه در قسمتی از بنا قرار گیرد که امکان تعبیه پنجره‌ای آفتاب‌گیر و بزرگ در یکی از دیوار‌های آن وجود داشته باشد. به این ترتیب علاوه بر بهره بردن از نور طبیعی، امکان استفاده از پرده‌های زیبا و شکیل در پذیرایی و تکمیل دیزاین این بخش از خانه مهیا می‌شود. در این بین استفاده از نور مصنوعی در فضای داخلی ساختمان‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است. چراکه بسیاری از فعالیت‌های ما و خصوصا مهمانی‌ها در شب برگزار شده و به نور مناسب و کافی نیاز دارد. نورپردازی در خانه‌هایی که از سبک کلاسیک برای طراحی و دیزاین آن‌ها استفاده شده است تفاوت زیادی با ساختمان‌های مدرن دارد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

 نورپردازی در ساختمان‌های کلاسیک 

به‌طور کلی در بناهایی که از سبک کلاسیک پیروی می‌کنند، ستون‌ها و آرگ‌های بیشتری به چشم می‌خورد. از طرفی در دکوراسیون این سبک نیز از اشیاء تزئینی پر زرق و برق استفاده می‌شود. به همین دلیل نور بیشتری برای نمایش بهتر این اشیاء و اجرای بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی نیاز است. بهتر است منابع نوری با تمرکز بر برخی اجسام تزئینی مانند تابلو‌ها، مجسمه‌ها یا دکور‌های پر از ظروف تزئینی تنظیم شوند. استفاده از نور‌های مخفی برای پوشش تمام زوایا و تکمیل نورپردازی در اغلب خانه‌هایی که دکوراسیون آن‌ها به سبک کلاسیک است، نیز به‌چشم می‌خورد. 

نورپردازی در ساختمان‌های مدرن 

در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان سبک مدرن را برای خانه‌های خود در نظر می‌گیرند. نقش پذیرایی به دلیل اهمیت ویژه آن در بین خانواده‌ها پررنگ‌تر بوده و به دقت و حساسیت بیشتری نیاز دارد. در این نوع چیدمان اغلب از لوازم ساده و بدون زرق و برق استفاده می‌شود و به تبع آن نور کمتری نیز برای روشنایی استفاده می‌گردد. در این سبک اغلب از روشنایی موضعی برای نورپردازی استفاده شده و بخش‌هایی که به نور بیشتری نیاز دارند، لامپ‌های بیشتری نیز به‌کار گرفته می‌شوند. لامپ‌های سقفی بیشترین کاربرد را در خانه‌های مدرن داشته و به این وسیله شما شاهد نورپردازی ملایم و یکدست در تمام خانه هستید.

 بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی در معماری نئوکلاسیک 

پس از آن‌که قرن‌ها مردم از سبک کلاسیک برای دکوراسیون و چیدمان خانه‌های خود استفاده کردند، در چند دهه اخیر با ظهور پرقدرت وسایل و تزئینات مدرن مواجه شدند. در این سبک که از خطوط ساده و آرام‌بخش و لوازم تزئینی کاربردی استفاده می‌شود، شاهد تفاوت‌های زیادی با سبک‌های قدیمی هستیم. گرچه طراحی‌ها و لوازم مدرن امروزی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است،‌ اما معماری و لوازم قدیمی هنوز هم دوست‌داران زیادی در میان رده‌های سنی مختلف دارد. بسیاری افراد نیز تمایل دارند از این دو سبک هم‌زمان در خانه‌های خود استفاده کنند. به همین دلیل طراحان و دست‌اندرکاران به فکر راه چاره‌ای برای رضایت این گونه افراد بوده و سبک نئوکلاسیک را ابداع کردند. در این سبک که تلفیقی از مدل‌های کلاسیک و مدرن است می‌توان بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی را با رضایتمندی سلیقه‌های مختلف به‌دست آورد. تنها نکته با اهمیت در این سبک، رعایت هارمونی رنگ و اجزاء هنگام انتخاب لوازم است. همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه دکوراسیون نئوکلاسیک بپردازید.

 اجرای بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی

این روز‌ها افراد زیادی به طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مشغول هستند اما همه آن‌ها در کار خود موفق نبوده و پس از مدتی از این‌کار کناره‌گیری می‌کنند. امروزه راضی کردن مشتری‌هایی با سلیقه‌های متفاوت کاری سخت بوده و از عهده همه افراد برنمی‌آید. علاقه‌مندی، خلاقیت، به‌کارگیری فن‌آوری روز و آشنایی با اصول طراحی و دیزاین از فاکتور‌های مهمی هستند که طراحان موفق هنگام کار به آن توجه می‌کنند. در میان بخش‌های مختلف خانه، چیدمان پذیرایی و لوازمی که در آن به‌کار گرفته می‌شود اهمیت بیشتری نسبت به قسمت‌های دیگر دارد. رعایت اصول اولیه و کاربردی در چیدمان، می‌تواند تاثیری باورنکردنی در ایجاد فضایی دلنشین و جذاب داشته باشد. 

ملزومات مورد نیاز در اتاق برای طراحی دکوراسیون پذیرایی

 برای اجرای موفق بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی و ایجاد فضایی دلنشین و راحت برای مهمان‌ها وجود برخی لوازم ضروری است. این لوازم شامل: پرده: انتخاب پرده باید با وسواس و حساسیت زیادی انجام شود. زیرا تاثیر رنگ و طرح آن بر فضای کلی پذیرایی بسیار زیاد است. مبلمان: اغلب افراد از مبل‌های استیل یا کلاسیک برای این بخش از خانه استفاده می‌کنند. در آپارتمان‌های کوچک که از یک فضا برای نشیمن و پذیرایی استفاده می‌شود، اغلب از مبل‌های مدرن و اسپرت بهره می‌برند. فرش: انتخاب فرش باید با توجه به سبک کلی خانه صورت گیرد. اندازه فرش باید با توجه به ابعاد اتاق پذیرایی بوده و در اندازه‌ای باشد که مبل‌ها روی آن قرار نگیرند. میز پذیرایی: برای چیدن لوازم چای، قهوه، میوه و... به یک میز بزرگ در وسط و میز‌های کوچکتر در کنار مبل‌ها نیاز است. شلف‌های دیواری: وجود شلف‌های دیواری به زیباتر شدن دکوراسیون داخلی پذیرایی کمک می‌کند. از این شلف‌ها برای تکمیل بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی و گذاشتن لوازم تزئینی سبک و کوچک می‌توان استفاده کرد. لوازم دکوراتیو: این روز‌ها تنوع لوازم دکوراتیو در بازار مانند انواع آینه‌ها، گلدان، ساعت، تابلو و... موجب سردرگمی برخی افراد می‌شود. انتخاب مناسب آن‌ها می‌تواند محیطی بی‌نظیر و منحصر به فرد را ایجاد کند. 

بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی در دوران کرونا

 علاقه شدید ایرانیان به مهمانی موجب شد تا بسیاری افراد در دوران کرونا به دنبال راهی برای برپایی مهمانی باشند. رعایت پروتکل‌های تعیین شده از سویی و تمایل شدید افراد به دید و بازدید بسیاری از مردم را دچار نگرانی و افسردگی کرده است. در این بین با رعایت برخی نکات می‌توان علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی، از دیدار دوستان و اقوام نزدیک لذت برد. چیدمان ایده‌آل مبلمان پذیرایی در این دوران باید به‌گونه‌ای باشد که امکان نشستن مهمان‌ها در یک طرف و میزبان در سوی دیگر سالن پذیرایی مهیا شود. اصولا اتاق پذیرایی یکی از اولین بخش‌هایی است که به محض ورود در هر خانه‌ به‌چشم می‌خورد. به همین دلیل انتخاب بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی اهمیت زیادی در نمای کلی خانه دارد. با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی اجباری افراد، ایجاد محیطی آرام و دلنشین برای اعضای خانواده بسیار حیاتی است. اجرای بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی با کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای می‌تواند تاثیر مثبتی در آرامش خانواده و افراد مرتبط با آن‌ها داشته باشد.


ویژگی‌های بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی

 مهم‌ترین قسمت از خانه که سلیقه شما را به مهمانان معرفی می‌کند، سالن پذیرایی است. به همین دلیل باید دکوراسیون پذیرایی را با دقت انتخاب کنید و سلیقه خود را به بهترین نحو به کسانی که وارد منزل شما می‌شوند معرفی کنید. این مطلب راهنمای کاملی درباره ویژگی‌های بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی است. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 

 انتخاب سبک طراحی دکوراسیون

 اولین قدم برای طراحی دکوراسیون انتخاب یک سبک است. سبک‌های مختلفی برای طراحی دکوراسیون وجود دارد؛ سبک دکوراسیون کلاسیک، سبک دکوراسیون مدرن و سبک دکوراسیون نئوکلاسیک پرطرفدارترین سبک‌های دکوراسیون مورد استفاده برای پذیرایی هستند. در سبک دکوراسیون کلاسیک، نظم و تقارن حرف اول را می‌زند و لازم است از وسایل شیک استفاده کنیم تا بتوانیم تجمل و شکوه را نشان دهیم. استفاده از اکسسوری‌ها، آباژو و گلدان‌ و تابلو در این سبک رایج است. بر خلاف سبک دکوراسیون کلاسیک در سبک دکوراسیون مدرن، از لوازم ساده‌تر استفاده می‌شود و هدف طراح دکوراسیون ایجاد محیط آرام و بدون تجمل است. سبک دکوراسیون نئوکلاسیک هم تلفیقی از سبک‌ کلاسیک و مدرن است. فرقی نمی‌کند کدام سبک دکوراسیون را انتخاب کنید؛ انتخاب سبک دکوراسیون کاملا سلیقه‌ای است. اما اگر می‌خواهید بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی را اجرا کنید، لازم است تمام ویژگی‌های آن سبک را رعایت کنید.

 رنگ در طراحی دکوراسیون پذیرایی 

 برای اجرای بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی باید به تناسب رنگ وسایل و لوازمی که در پذیرایی استفاده می‌کنیم هم اهمیت بدهیم. همچنین لازم است رنگ وسایل با رنگ دیوارپوش و کف‌پوش هماهنگ باشد تا با هارمونی مناسبی که در محیط ایجاد می‌کنیم بتوانیم جلوه بهتری از سالن پذیرایی را به نمایش بگذاریم. همچنین به خاطر داشته باشید که در انتخاب رنگ، به ابعاد فضا هم توجه کنید. یعنی اگر سالن پذیرایی خیلی بزرگ نیست، از رنگ‌های تیره در طراحی دکوراسیون استفاده نکنید. چون استفاده از رنگ‌های تیره باعث می‌شود سالن پذیرایی کوچک‌تر به نظر بیاید. بهترین انتخاب برای سالن پذیرایی با متراژ کم، استفاده از پرده و مبلمان با رنگ روشن است. همچنین باید رنگ دیوارپوش و کفپوش را هم روشن انتخاب کنید. قطعا در مورد سالن‌های پذیرایی بزرگ با محدودیت در انتخاب رنگ مواجه نخواهید بود. شما میتوانید برای کسب اطلاعات درباره طراحی داخلی کلاسیک و بهره مندی از خدمات پادشید هوپاد با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 انتخاب مصالح باکیفیت در طراحی دکوراسیون پذیرایی

 در بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی باید از مصالح باکیفیت و درجه‌یک استفاده کنیم. زیرا علاوه بر اینکه دکوراسیون پذیرایی زیباتر می‌شود و جلوه منحصربه‌فردی می‌گیرد، دوام و ماندگاری مصالح هم بیشتر می‌شود و به مدت طولانی قابل استفاده خواهد بود. برای هیچ کس جالب نیست که بعد از مدتی کوتاه مجبور شود، بابت تعمیر یا تعویض کفپوش، دیوارپوش یا تعمیر پوشش سقف اقدام کند. بنابراین بهتر است برای اینکه درگیر این مشکل نشوید از بهترین مصالح در طراحی دکوراسیون استفاده کنید. 

 نورپردازی در طراحی دکوراسیون پذیرایی

 یک سالن پذیرایی گرم و دلنشین نیازمند نورپردازی مناسب است. در بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی از منابع نور طبیعی مانند پنجره‌ها و نورگیرهای بزرگ استفاده می‌شود. در صورتی هم که برای ساخت، پنجره‌های مناسبی در نظر گرفته نشده باشد، باید نورپردازی کافی و مناسبی را با لوستر، هالوژ یا آباژور ایجاد کنیم.

 مدیریت هزینه‌ها در طراحی دکوراسیون پذیرایی

 هزینه‌ طراحی دکوراسیون یکی از دغدغه‌های مهم برای انتخاب و اجرای دکوراسیون پذیرایی است. بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی باید با توجه بودجه کارفرما مدیریت شود. زیرا هزینه طراحی و اجرای دکوراسیون پذیرایی ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. به طور مثال بودجه یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در هزینه طراحی دکوراسیون پذیرایی است. در صورتی که سالن پذیرایی بزرگ باشد، طراحی آن به وسایل و مصالح بیشتری نیاز دارد که قطعا هزینه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیشتر می‌کند. همچنین کیفیت و مرغوبیت مصالح مورد استفاده در طراحی دکوراسیون، هزینه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طراحی دکوراسیون با استفاده از مصالح درجه یک هزینه بیشتری دارد. در نهایت باید به این نکته دقت کنیم که مبلغی را هم به عنوان دستمزد طراح دکوراسیون کنار بگذاریم. هر چقدر طراح دکوراسیون در کار خود حرفه‌ای تر و ماهرتر باشد، هزینه طراحی هم بالاتر می‌رود. طراحی دکوراسیون در معرفی ما به مهمان نقش دارد و موجب ایجاد احساس آرامش و راحتی ما می‌شود. در این مطلب سعی کردیم درباره بهترین طراحی دکوراسیون پذیرایی صحبت کنیم و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما کاربردی و مناسب باشد.


مقالات مشابه