1401-09-30

محوطه سازی و طراحی فضای سبز

محوطه سازی و طراحی فضای سبز

با گسترش شهرها، افزایش جمعیت و تعداد آپارتمان‌های مسکونی شاهد این هستیم که نرخ فضای سبز شهری به نسبت جمعیّت به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل در شهرهای بزرگ شهرداری‌ها و مدیران مجتمع‌های مسکونی با محوطه ‌سازی فضای سبز به دنبال افزایش نشاط و شادابی در محیط‌های اداری و مسکونی هستند. محوطه ‌سازی و طراحی فضای سبز اگر به صورت اصولی و با مواد ارگانیک انجام شود علاوه بر زیبایی محیطی باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد. چنین محیط‌های می‌توان یک مکان مناسب برای استراحت خانواده‌ها و تفریح کودکان و نوجوانان باشند. 

محوطه سازی فضای سبز

 برای اینکه بتوان از یک فضای سبز به صورت مناسبی استفاده کرد باید محیط آن را آماده نمود. محوطه سازی به عنوان استخوان‌بندی یک باغ و فضای سبز محسوب می‌شود، زیرا با کمک آن می‌توان از تمامی محیط فضای سبز به شکل مناسب و بهینه‌ای استفاده نمود. نحوه محوطه سازی و طراحی فضای سبز در انواع محیط‌ها، متفاوت است. با توجه به فضا و مساحت زمینی که در آن فضای سبز احداث می‌شود باید محوطه سازی را انجام داد تا زیبایی محیطی قابل قبولی داشته باشیم و هم فضای سبز کاربرد داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه طراحی بام سبز بپردازید.

انواع محوطه فضای سبز 

 هنگامی که قصد داریم به طراحی یک محوطه بپردازیم باید به نوع و کاربری آن فضای سبز توجه کنیم. انواع محوطه سازی برای فضای سبز شامل موارد زیر می‌شود:

طراحی فضاهای سبز کوچک


 در این نوع از فضاهای سبز که معمولا در حیاط‌های کوچک یا تراس‌ها قرار دارند شاهد این هستیم که زمین کمی برای محوطه سازی در اختیار داریم. به همین دلیل باید در انتخاب نوع محوطه سازی فضای سبز و مصالح دقت کنیم. در فضاهای کوچک باید تا حد امکان پیاده‌روها را کم عرض در نظر بگیریم و از مبلمان‌های کوچک و ترکیبی استفاده کنیم تا از فضا بهترین استفاده را ببریم. 

طراحی فضای سبز باغی- ویلایی 


باغ‌ها و ویلاهای بیرون شهر در شرایطی که وارونگی و آلودگی هوا شدت پیدا می‌کند، مکانی مناسب برای رهایی از شلوغی شهر خواهند بود. چنین باغ‌هایی برای اینکه قابل استفاده شوند باید دارای فضای سبز مناسبی باشند. محوطه سازی فضای سبز در ویلاها باعث خواهد شد تا امکان استفاده از محیط خارجی باغ به راحتی فراهم شود.

محوطه سازی فضای سبز شهری 


بلوارها، میادین، پارک‌ها و بوستان‌های شهری برای اینکه دارای فضای سبز قابل قبولی باشند نیاز به محوطه سازی دارند. در محوطه سازی فضای شهری باید به شرایط آب و هوایی و سنّت‌های منطقه‌ای دقت شود. پیاده‌روها در فضاهای سبز شهری باید وسیع‌تر باشند تا ظرفیت و گنجایش لازم برای عبور و مرور مردم را داشته باشند. همچنین از گیاهانی برای باغچه‌ها استفاده شود که دوام بیشتری داشته باشند و در مقابل تغییرات آب و هوایی مقاوم باشند. 

محوطه سازی فضای سبز مسکونی- اداری


 محوطه‌های مجتمع‌های بزرگ مسکونی یا برج‌های تجاری-اداری از فضاهایی هستند که محوطه سازی و طراحی فضای سبز در آنها می‌تواند باعث زیبایی محیطی شود. ایجاد یک محیط مناسب برای استفاده خانواده‌ها از دیگر مزایای فضاسازی در چنین ساختمان‌هایی می‌باشد. در محوطه سازی فضای سبز مسکونی از انواع آلاچیق، آبنما، استخر و باربیکو استفاده می‌شود. روف گاردن نیز یکی از فضاهای سبزی است که در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در باغ بام‌ها نیز توجه به محوطه سازی و طراحی فضای سبز اهمیِت دارد زیرا این فضاها می‌توانند کاهش آلودگی را به همراه داشته باشند و محیطی دلنشین را برای دور هم جمع شدن افراد ساکن در ساختمان فراهم آورند. 5- محوطه سازی فضای سبز مدرن طراحان در این نوع از فضاسازی با تکنیک‌های مدرن محیطی متفاوت را بوجود می‌آورند. محوطه سازی و لنداسکیپ یکی از شیوه‌هایی است که باعث می‌شود فضاهای جذابی خلق شوند. در لنداسکیپ با طراحی‌های سه بعدی و کاشت گیاهان تزئینی منظره‌های طبیعی خلق می‌شود. در این نوع از محوطه سازی با بکارگیری مصالح ارگانیک سعی می‌شود محیطی کاملا طبیعی برای استفاده‌کنندگان ایجاد شود. پادشید هوپاد مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز طراحی و بازسازی ساختمان را در اختیار شما قرار دهد.

 مراحل محوطه سازی

 برای محوطه سازی فضای سبز باید طبق اصول خاصی پیش برویم تا یک محیط زیبا و با کیفیتی را بتوانیم ایجاد کنیم. 

طراحی پلان محوطه سازی و طراحی فضای سبز


 قبل از اینکه کار محوطه سازی را شروع کنیم باید یک پلان و طرح اولیه تهیه کنیم. در این مرحله می‌توان از طراحان فضای سبز کمک گرفت. این پلان باید جانمایی اجزای مختلفی که در محوطه می‌خواهیم استفاده کنیم را مشخص کند تا در مرحله اجرا دچار مشکل نشویم.

اجرای پلان و پیاده‌سازی زیرساخت‌ها 


 در این مرحله با توجه به اینکه محوطه سازی فضای سبز در چه محیطی انجام می‌شود زیرساخت‌های مختلفی را در پروژه اجرا می‌کنیم. مهم‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای یک فضای سبز عبارتند از: 1. کف سازی و آماده سازی مسیر پیاده‌روها2. جدول‌گذاری و مشخص کردن محدوده باغچه‌ها 3. لوله کشی آب برای آبیاری گیاهان 4. نصب پایه‌ها و صفحه ستون‌ها برای آلاچیق و آبنما 5. سیم‌کشی برق برای نصب چراغ و راه‌اندازی سیستم روشنایی

تهیه تجهیزات مورد نیاز در محوطه سازی و طراحی فضای سبز 

بعد از اینکه زیرساخت لازم برای محوطه سازی را آماده کردیم باید به سراغ تجهیزات مورد نیاز برای فضای سبز برویم. تجهیزاتیی مانند: • آلاچیق و سایبان • آبنما • برکه • نهر و مسیر انتقال آب • استخر • باربیکو • رواق • مبلمان و صندلی • گلدان‌های تزئینی • باغچه‌های سیار • خاک مرغوب گل‌کاری • درختچه‌های تزئینی • گل‌های زیبا • لامپ و سیستم روشنایی • چمن مصنوعی • آسیب بادی یا آبی • شومینه و سیستم گرمایشی • و.. نصب این تجهیزات و المان‌ها باید براساس پلان طراحی اولیه باشد تا محوطه سازی فضای سبز به شکل اصولی پیش برود.

کاشت درخت و گیاهان تزئینی در محوطه سازی فضای سبز

 این مرحله اهمیت زیادی دارد. زیرا با کاشت درختان، گیاهان و چمن کف؛ محوطه ما شکل زیبای خود را پیدا می‌کند. در انتخاب گل‌های تزئینی به ترکیب رنگ باید توجه داشت. همچنین بهتر است از درختانی استفاده کنیم که با آب و هوای منطقه سازگار باشند و در تمامی فصول از سرسبزی و طراوت برخوردار باشند. 

محوطه سازی و لنداسکیپ

 به طور کلی تغییراتی که در فضای خارجی ساختمان‌ها ایجاد می‌شود را لنداسکیپ می‌گویند. در لنداسکیپ سعی می‌شود تا محیط‌های خشک شهری با کمک فضاسازی شبیه محیط واقعی در طبیعت شوند. • در محوطه سازی فضای سبز ممکن است از محیط شیب‌دار استفاده شود تا ذهنیت محیط طبیعی در مخاطب بوجود بیاید. • از چشمه‌ها، نهر، آبنما و درختان میوه‌دار برای ایجاد جلوه‌های بصری استفاده می‌شود. • استفاده از طراحی‌های سه بعدی و دیوارهای سبز برای ایجاد منظره‌های منحصربفرد • مبلمان‌هایی با بافت طبیعی و جنس سنگ یا چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. • بکارگیری المان‌های سنتّی ومحلی که با فرهنگ بومی سازگار باشند • توجه به ساختار ساختمان در محوطه سازی و لنداسکیپ 

ایده‌های خلاقانه برای محوطه سازی فضای سبز 

در محوطه سازی و طراحی فضای سبز باید به هزینه‌ تمام شده نیز توجه داشته باشیم. به همین دلیل در فضاسازی‌ها سعی می‌شود از عناصری استفاده شود که علیرغم زیابیی دارای قیمت بالایی نباشند. در محوطه سازی عنصر آب را زیاد بکار می‌گیریم. ایجاد استخر، آبنما و مسیر آب می‌تواند با هزینه کمی در فضای سبز اجرا شوند و هزینه زیادی را ایجاد نکنند. استفاده از عناصر طبیعی در محوطه‌ها با استفاده از چوب یا قلوه سنگ می‌توان پل‌های زیبا در مسیر آب ایجاد کرد و یک جلوه طبیعی را به محوطه داد. در محوطه سازی فضای سبز باید به کاشت درختچه‌های طبیعی و گل‌های تزئینی توجه کرد. پرورش این گیاهان هزینه زیادی را ایجاد نمی‌کند. با کمک این گل‌های رنگارنگ می‌توان یک طراحی خلاقانه را ایجاد کرد.

 توجه به نورپردازی برای محوطه سازی فضای سبز

 با کمک نورپردازی می‌توان فضای سبز را برای شب‌ها نیز مورد بهره‌برداری قرار داد. استفاده از چراغ‌های ایستاده و همچنین چراغ‌های بین درختی موجب می‌شود تا درختان وگل‌های تزئینی در شب زیبایی خیر کننده‌ای را داشته باشند. 

توجه به گرمایش فضای سبز برای محوطه سازی فضای سبز

 داشتن شومینه نیز از جمله امکاناتی است که در فضاهای سبز شخصی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. شومینه امکان گرمایش را محیط آلاچیق را فراهم می‌کند و باعث ایجاد محیط طبیعی در فضای سبز می‌شود. 

توجه به سبک‌های محوطه سازی 

محوطه سازی فضای سبز را می‌توان به سبک‌های مختلفی انجام داد: • سبک مدرن • سبک کلاسیک • سبک طبیعت‌گرایانه • سبک باغ ایرانی در سبک کلاسیک شاهد این هستیم که انواع سبک‌های مراکشی، ایتالیایی، فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا در هر سبک ساختار خیابان‌کشی و گیاهانی که در فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند متفاوت هستند. سبک باغ ایرانی برای فضاهای سبزی که متراژ بالایی دارند مناسب است. سبک مراکشی را می‌توان در مناطق شمالی یا جنوبی ایران بکار گرفت. سبک فرانسوی را هم می‌توان در مناطق سردسیر بکار گرفت زیرا گیاهانی که در این سبک استفاده می‌شوند مناسب مناطق سردسیر هستند.

طراحی باغ و فضای سبز

محوطه سازی فضای سبز یکی از روش‌های طراحی فضا است که می‌تواند برای بهبود روحیه یک فضا و زیبایی آن انجام شود. طراحی و اجرای فضای سبز در محیط‌های مختلف در سال‌های اخیر با توجه به درخواست مردم توسط شرکت‌های مختلفی انجام می‌شود؛ اما حتی اگر تمامی مراحل طراحی باغ و فضای سبز را به این شرکت‌های محوطه سازی و طراحی فضای سبز بسپارید، باز هم شما باید در مورد ایده‌های خودتان برای طراحی فضای سبز به عنوان کارفرما صحبت کنید. پس بسیار مهم است که از متریال‌ها و عناصری که می‌توانند برای طراحی و اجرای فضای سبز مورد استفاده قرار گیرند، اطلاعات کافی داشته باشید. 

مطلب پیشنهادی: طراحی ویلا مدرن

 محوطه سازی و طراحی فضای سبز

 محوطه سازی و طراحی فضای سبز از جمله خدماتی است که می‌توانید برای زیبایی یک مکان و تکمیل دکوراسیون آن دریافت کنید. طراحی فضای سبز باغ می‌تواند با اصول خاصی انجام شود تا در عین اینکه از گیاهان مختلف برای طراحی فضای سبز استفاده می‌شود، هر یک از گیاهان نیز نظم خاصی نیز داشته باشند. در واقع محوطه سازی فضای سبز یک علم است که با ترکیب با خلاقیت در یک مکان اجرا می‌شود. اگر برای شما مهم است که محوطه سازی و طراحی فضای سبز را به صورت اصولی انجام دهید، توصیه ما این است که ابتدا تصاویر و نمونه کارهای طراحی فضای سبز باغ را در شرکت‌های مختلف بررسی کنید. در این صورت متوجه می‌شوید که می‌توانید از چه مصالحی برای محوطه سازی و طراحی فضای سبز استفاده کنید.

 عناصر قابل استفاده برای طراحی فضای سبز باغ

 اگر قصد طراحی فضای سبز باغ را دارید، در ابتدا باید بدانید که چه عناصری بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی باغ و فضای سبز آن می‌توانند با گیاهان، آلاچیق‌ها، درختان بزرگ و کوچک و عناصر مختلف دیگری انجام شوند که هر کدام مزایا و زیبایی خاص خودشان را دارند. در ادامه شما را با انواع عناصر قابل استفاده برای محوطه سازی و طراحی فضای سبز آشنا می‌کنیم. 

 گیاهان با رشد متناسب در محیط آب و هوایی برای طراحی فضای سبز

 یکی از انواع عناصری که می‌تواند برای طراحی باغ و فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد، گیاهان با رشد مناسب هستند. در هنگام طراحی و اجرای فضای سبز باید به میزان رشد هر یک از گیاهان توجه داشته باشید. برخی از افراد هیچ توجهی به این موضوع ندارند و گیاهانی که رشد زیادی را را برای طراحی فضای سبز انتخاب می‌کنند؛ اما پس از رشد گیاهان متوجه می‌شوند که دیگر گیاه فضای کافی برای رشد ندارد. همچنین، به منظور اجرا و طراحی باغ و فضای سبز لازم است که حتما گیاهانی که متناسب با شرایط آب و هوایی مناسب هستند، انتخاب شوند.

 آلاچیق‌های چوبی در طراحی فضای سبز

 ترکیب گیاهان مختلف در کنار آلاچیق‌های چوبی در محوطه سازی فضای سبز غوغا می‌کند. اگر می‌خواهید یک فضای مناسب برای استراحت خودتان داشته باشید، ما به شما آلاچیق‌های چوبی را برای طراحی و اجرای فضای سبز پیشنهاد می‌کنیم.

 آبنماهای جذاب در طراحی فضای سبز

 آبنماها می‌توانند بهترین عناصری باشند که برای طراحی فضای سبز باغ از آن‌ها استفاده می‌کنید. استفاده از آب نما برای طراحی و اجرای فضای سبز باعث می‌شود تا فضای سبز مورد نظر شما زیبایی فوق‌العاده‌ای پیدا کند. ترکیب آب با گیاهان مختلف در طراحی فضای سبز باعث می‌شود تا شما لذت فوق‌العاده‌ای از آن مکان ببرید.

 پل‌های چوبی و مدرن در طراحی فضای سبز

 برای محوطه سازی فضای سبز می‌توانید از پل‌های چوبی و مدرن استفاده کنید که زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند. این پل‌ها می‌توانند روی جوی آب درون فضای سبز باغ و یا روی فضای سبز نصب شوند. طراحی باغ و فضای سبز با کمک پل‌های چوبی و مدرن زیباتر از آن چیزی می‌شود که تصور می‌کنید. اگر به دنبال کسب اطلاعت بیشتر درباره طراحی نمای ساختمان هستید میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 بهترین عناصر برای محوطه سازی و طراحی فضای سبز

 برای طراحی و اجرای فضای سبز عناصر مختلفی وجود دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. اگر دوست دارید محوطه سازی فضای سبز را به‌صورت اصولی انجام دهید، بهتر است که با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. طراحی باغ و فضای سبز می‌تواند با تمامی عناصر ذکر شده انجام شود؛ اما موضوع اینجاست که بر اساس متراژ فضای سبز و امکاناتی که مورد نیاز هستند، باید از عناصر مختلفی جهت طراحی فضای سبز باغ استفاده کنید. سخن پایانی در این مقاله شما را با محوطه سازی فضای سبز آشنا کردیم. اگر اجرای فضای سبز در باغ و ویلا برای شما مهم است، می‌توانید از عناصر ذکر شده برای طراحی و اجرای فضای سبز استفاده کنید. فراموش نکنید که راحی باغ و فضای سبز، یک هزینه اضافه نیست؛ بلکه به شما این امکان را می‌دهد تا یک فضای جذاب در باغ و ویلا داشته باشید.


مقالات مشابه